Serdecznie zapraszamy na drugie w tym roku akademickim spotkanie z cyklu „Praca z uczniem uzdolnionym matematycznie". Odbędzie się ono w formie stacjonarnej i obejmie dwa bloki zajęciowe z przerwą kawowo-obiadową. Obowiązuje rejestracja, która potrwa do 3 czerwca.
Program spotkania
12:00 - Rozpoczęcie warsztatów
12:15-13:45 - Wykład: Sprawiedliwość w epoce AI. Gdy algorytm decyduje za człowieka.
Prowadzący: dr Joanna Świebocka-Więk
Opis: Żyjemy w czasach lawinowego wzrostu liczby danych osobowych do przetworzenia, w tym tych z naszych wniosków kredytowych, podań o pracę czy ocen pracowniczych. Istnieje więc silna pokusa by, dla wzrostu wydajności, choć część tych obowiązków powierzyć sztucznej inteligencji i jej systemom automatycznego podejmowania decyzji (ADM). W założeniu powinny one gwarantować, że zwracany przez nie wynik czy podjęta decyzja będą obiektywne i najlepsze z możliwych. Czy aby jednak na pewno jest to podejście na wskroś bezpieczne? Czy w pogoni za technicyzacją świata nie zapominamy, że często za algorytmem również stoi człowiek i jego system przekonań? Ciekawym aspektem tego problemu są również algorytmy samodzielnie zdobywające wiedzę o otaczającym nas świecie i towarzyszące im pytanie, czy ucząc się przez doświadczenie naprawdę są w stanie podejmować decyzje w sposób niezależny i wolny od uprzedzeń. W trakcie swojego wykładu opowiem Państwu na czym dokładnie polega uczenie maszyn do podejmowania decyzji, jak również o ograniczeniach na jakie napotykamy w tym procesie. Pokażę Państwu co się dzieje, gdy na wyrokach algorytmów polegamy w sądach, bankach i przy zatrudnianiu pracowników. Postaram się również odpowiedzieć na pytanie czy algorytm może być rasistą i co takiego jest w naturze sztucznej inteligencji że rozwiązanie wspomnianych problemów wciąż pozostaje nieuchwytne.
13:45-14:30 - Przerwa kawowa/obiadowa
14:30-16:00 - Wykład: Równania diofantyczne
Prowadzący: dr Tomasz Kobos
Opis: Równanie diofantyczne to równanie, w którym występujące niewiadome są liczbami całkowitymi. Pierwsze systematyczne badanie tych równań przypisuje się Diofantosowi Z Aleksandrii, który badał je już w III wieku naszej ery. Od tego czasu w matematyce pojawiały się różne przykłady równań diofantycznych, które na trwale zapisały się w kartach jej historii. Możemy tu wymienić: trójki pitagorejskie, równanie Pella, czy też słynne równanie znane z wielkiego twierdzenia Fermata. Chociaż równania diofantyczne mogą prowadzić do problemów otwartych przez setki lat, te łatwiejsze są również często treścią zadań olimpijskich. Podczas zajęć dokonamy przeglądu różnych typów zadań oraz poznamy podstawowe strategie pozwalające zmierzyć się z tymi równaniami. Zajęcia zostaną przeprowadzone w taki sposób, aby prezentowany materiał mógł być wykorzystany bezpośrednio w pracy z uzdolnionymi uczniami.
16:00 - zakończenie warsztatów
Osoby zainteresowane warsztatami prosimy o dokonanie rejestracji pod tym linkiem.