Projekt zespołu dr. Rafała Kucharskiego uzyskał prawie 10 milionów euro dofinansowania w ramach programu Horizon Europe Framework Programme, który jest największym w historii Unii programem w zakresie badań naukowych i innowacji. W ciągu 7 lat (2021–2027) na nowatorskie badania i innowacyjne rozwiązania przeznaczone zostanie łącznie 95,5 mld euro.
Projekt zatytułowany Semless Shared Urban Mobility (SUM) realizowany będzie w ramach obszaru: Bezpieczny, odporny transport i usługi inteligentnej mobilności dla pasażerów i towarów (zagadnienie: Accelerating the deployment of new and shared mobility services for the next decade).
Projekt został najlepiej oceniony spośród 20 zgłoszonych wniosków. W skład konsorcjum wchodzi 30 podmiotów z 13 krajów, w tym 9 miast oraz 7 uniwersytetów. Uniwersytet Jagielloński pełni w nim rolę partnera.
Projekt ma na celu przygotowanie do 2026 roku piętnastu europejskich miast do transformacji w kierunku nowych środków mobilności, w szczególności transportu współdzielonego zintegrowanego z komunikacją zbiorową. Wprowadzenie takich innowacyjnych i ekologicznych środków transportu uczyni sieci połączeń funkcjonujących w europejskich miastach (w tym w Krakowie) zrównoważonymi atrakcyjnymi i niezawodnymi.
Zespół dr. Rafała Kucharskiego wykorzysta algorytm ExMAS do łączenia podróży w przejazdy wspólne. Ten publicznie dostępny algorytm, stworzony w trakcie pobytu dr Kucharskiego w Delft, został opublikowany w wiodącym czasopiśmie i jest rozwijany na UJ w ramach grantu NCN Opus. Podejście to pozwala na oszacowanie potencjału podróży łączonych, w których jeden pojazd (np. taksówka, czy Uber) przewozi więcej niż jedną osobę. Takie systemy są dużą szansą na zwiększenie dostępności transportu na obszarach o mniejszej gęstości, gdzie klasyczny transport zbiorowy jest nieopłacalny. Pozwala to na łączenie zalet podróży bezpośrednich (od drzwi do drzwi) przy znacznie zmniejszonych kosztach (opłata dzielona jest pomiędzy współpasażerów). W praktyce ten potencjał jest trudny do wykorzystania z powodów organizacyjnych, ale również algorytmicznych (liczba możliwych połączeń pasażerów w grupy rośnie wykładniczo).
W ramach projektu potencjał tego typu przejazdów będzie zbadany w wybranych obszarach Monachium, Genewy, Aten, Jerozolimy i Krakowa. Urząd Miasta Krakowa (partner w projekcie) wybrał trzy obszary, w których taki system transportu ma szanse na polepszenie oferty transportowej. Trzyosobowy zespół naukowców na Wydziale Matematyki i Informatyki przez 36 miesięcy będzie rozwijał metody i algorytmy do planowania i zarządzania takimi systemami.